Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Ajudes al lloguer d'habitatge 2024 - Vivienda y Calidad en la Edificación
Ajudes al lloguer de vivenda 2024
Els recordem la importància d'estar atents a la publicació dels llistats per a complir amb els terminis establits.
Quan es podrà sol·licitar l'ajuda?
El termini per a la presentació de sol·licituds a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i romandrà obert amb caràcter continuat i permanent fins al 4 d'octubre de 2024.
Quin és l'import de l'ajuda?
L'ajuda pot aconseguir el 50% de l'import del lloguer. Per a cada sol·licitant, segons el nivell d'ingressos, l'ajuda pot ser del 40, 45 o 50%.
Per a qui i per a què són estes ajudes?
Estes ajudes van destinades a persones físiques amb escassos mitjans econòmics. Se subvencionen els gastos de lloguer o cessió de la vivenda o habitació de l'1 de gener al 31 de desembre 2024.
Qui pot sol·licitar l'ajuda?
Qualsevol persona física que reunisca els requisits establits en les bases reguladores de la subvenció.
Quins requisits s'han de complir?
Ser major d'edat
- Posseir la nacionalitat espanyola, o comptar amb autorització d'estada o residència legal a Espanya i NIE en vigor.
- Ser titular d'un contracte d'arrendament (o cessió) de vivenda formalitzat en els termes de la Llei d'Arrendaments Urbans. També pot ser un contracte d'arrendament d'habitació. El contracte haurà de tindre una duració mínima d'un any.
- La vivenda o habitació ha de constituir la residència habitual i permanent de la unitat de convivència, per la qual cosa les persones que la integren hauran de trobar-se empadronades en la vivenda amb anterioritat al moment de sol·licitar l'ajuda. L'acreditació de la composició de la unitat de convivència i la concurrència d'esta circumstància es comprovarà telemàticament per l'administració pública a través de les plataformes d'interoperabilitat administrativa, per la qual cosa NO serà necessari que el sol·licitant aporte aquesta documentació acreditativa.
- El nivell d'ingressos, suma total de la renda anual de les persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda, ha de ser inferior a 3 vegades l'IPREM (25.200€). Per a famílies nombroses o famílies on hi haja persones amb discapacitat este límit pot se de 4 o 5 vegades l'IPREM (33.600 o 42.000€) segons casos.
- Que els ingressos de la unitat de convivència aconseguisquen en conjunt el mínim de 0,3 IPREM (2.520 € anuals).
- La renda de la vivenda o l'habitació arrendada o cedida ha de ser igual o inferior als límits indicats per a cada àmbit territorial
En quins casos no es podrà ser beneficiari d'estes ajudes?
- No podrà concedir-se l'ajuda quan la persona sol·licitant o alguna de les quals tinguen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada o cedida (per al cas d'habitació només la persona titular del contracte) es trobe en alguna de les següents situacions:
- Ser propietària o usufructuària d'alguna vivenda a Espanya. Excepte les excepcions contemplades en les bases (titular d'una part de la vivenda que s'ha obtingut per herència, acreditació de la no disponibilitat)
- Que qualsevol persona que tinga el seu domicili habitual i permanent en la vivenda arrendada tinga parentiu en 1r o 2n grau amb la part arrendadora o siga sòcia o partícip de la empresa arrendadora.
- La vivenda arrendada forma part del patrimoni públic de vivenda de qualsevol administració pública (Evha, ajuntaments…)
Grups d'especial atenció
Gaudiran de prioritat per a accedir a les ajudes la persona sol·licitant que es trobe en alguna de les següents circumstàncies:
a) Que haja sigut afectada per procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament de la seua vivenda habitual que hagen tingut lloc en els últims cinc anys.
b) Que tinga la condició de família monoparental amb fills segons el que s'establix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana i els ingressos de la qual no superen anualment 1 IPREM.
c) Que siga titular de família nombrosa.
d) Que siga víctima de violència de gènere acreditada
e) Que siga víctima del terrorisme
f) Que forme part d'unitats de convivència on s'incloga alguna persona amb diversitat funcional, sensorial o cognitiva, amb un grau de discapacitat declarat igual o superior al 33 per 100.
g) Que s'haja vist afectada per situacions catastròfiques declarades en la Comunitat Valenciana en els últims cinc anys.
h) Persona jove extutelada procedent del sistema públic de protecció de la infància i l'adolescència, sempre dins dels 5 anys següents a la majoria d'edat.
i) Persona exconvicta que haguera eixit de presó dins dels cinc anys anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.
j) Persona que assumisca acolliment familiar permanent de menor.
k) Persona major de 65 anys que viva sola, els ingressos anuals de la qual no superen 1 IPREM.
A l'efecte d'estes ajudes, Què es considera unitat de convivència?
L'administració comprovarà la unitat de convivència de manera automàtica. Si es presenta oposició a la consulta de dades, s'haurà d'aportar el certificat col·lectiu o volant únic d'empadronament que acredite, a data de sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en la vivenda o habitació.
Es pot presentar més d'1 sol·licitud per vivenda o habitació?
No, només es podrà presentar 1 sol·licitud per vivenda o habitació, per la qual cosa, si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per a una mateixa vivenda o habitació, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades, mantenint-se com a única sol·licitud la presentada en últim lloc.
Quina documentació he de presentar?
Juntament amb la sol·licitud, s'aportarà a més:
a) Còpia completa del contracte d'arrendament o de cessió d'ús de la vivenda o habitació. Ha de fer menció expressa de l'import del lloguer o del preu de cessió, ha d'estar firmat per les dos parts (arrendadora i arrendatària) en totes les seues pàgines. Així mateix, s'aportarà la referència cadastral de la vivenda individualitzada. En cas d'existir més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'aportaran tots ells.
b) Documentació acreditativa del pagament de la renda del lloguer o cessió, de les mensualitats abonades a partir de l'u de gener de 2024 fins a la data de sol·licitud, llevat que el contracte s'inicie posteriorment. Perquè siguen vàlids, els rebuts han d'acreditar la TRANSFERÈNCIA BANCÀRIA O PAGAMENT DOMICILIAT. La presentació d'estos justificants de pagament juntament amb la sol·licitud és obligatòria i el seu incompliment determinarà la desestimació de la sol·licitud d'ajuda.
c) Circumstàncies d'especial atenció: Moltes d'elles poden ser comprovades d'ofici per l'administració. No obstant això, en els casos assenyalats a continuació, o en cas d'oposar-se a la consulta, s'haurà d'acompanyar la documentació acreditativa:
• Procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament (últims 5 anys)
• Víctimes de violència de gènere acreditada
• Persones joves extutelades procedents del sistema públic de protecció (últims 5 anys)
• Persones exconvictes que hagueren eixit de presó en els 5 últims anys
• Afectades per situacions catastròfiques en la Comunitat Valenciana (últims 5 anys)
• Assumix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent del menor.
Com puc sol·licitar l'ajuda?
La sol·licitud i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes es formalitzarà mitjançant formulari emplenat electrònicament. Estará disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, a través del següent enllaç: en la forma i termini que s'establix en la convocatòria.
Clique en este enllaç per a accedir al vídeo tutorial per a completar la sol·licitud d'ajuda al Lloguer 2024
Qui em pot ajudar si tinc problemes amb el tràmit telemàtic?
Si tinguera problemes TÈCNICS amb el tràmit telemàtic, seguisca les instruccions d'este enllaç.
Formulari problemes tècnics - Seu electrònica - Generalitat Valenciana (gva.es)
Necessite aportar documentació relativa a algun canvi en la meua sol·licitud, com la puc aportar?
Qualsevol modificació de les condicions o requisits que poguera determinar l'alteració de les condicions o requisits de la sol·licitud ha de ser comunicada en un termini de 15 dies des que tinga lloc el fet causant. Es podrà fer mitjançant formulari telemàtic disponible a este efecte en la seu.